Bladzijde nuttige Documenten |
Om u als aanvrager van een sociale woning in te schrijven, moet u eerst een origineel exemplaar van het inschrijfformulier invullen. |
Hoe een inschrijfformulier verkrijgen? |
| |
U kunt een origineel exemplaar van het inschrijfformulier bij de Moderne Woning vragen, per post/e-mail of aan de receptie. |
| |
Hoe het inschrijfformulier aanvullen? |
| |
· Het formulier moet door de kandidaat-huurder ondertekend worden, dat wil zeggen door de aanvrager van de sociale woning. · Het moet eveneens ondertekend worden door de meerderjarige persoon waarmee de aanvrager samenwoont (vader, moeder,…) · Eens het formulier ingevuld en ondertekend is, moet u het komen afgeven in de onroerendgoedmaatschappij van uw keuze met een bericht van ontvangst. Als het gemakkelijker is voor u, kunt u uw dossier per aangetekende brief verzenden.
|
| |
Welke documenten toevoegen aan uw aanvraag van een sociale woning? |
| |
Voor alle gezinsleden die geen kindertoelagen krijgen, is het eerste toe te voegen document het aanslagbiljet betreffende de inkomsten van het betrokken jaar.
Bijvoorbeeld: 2015 voor een inschrijving in 2018 of bij gebrek daaraan elk bewijs van uw huidige inkomsten (de drie laatste loonfiches, werkloosheidsfiches, fiches van het OCMW,…) of een verklaring op eer die het ontbreken van inkomsten bestatigt. Wanneer op het moment van de aanvraag, het gezinsinkomen lager is dan dat waarmee rekening werd gehouden, dan worden de huidige inkomsten in overweging genomen. U kunt dus ook uw huidige inkomsten meedelen.
1. Zorg er voor dat voor de kinderen ten laste een attest van de instantie die het kindergeld uitbetaalt, wordt toegevoegd; dit attest vermeldt de naam, de voornaam en de geboortedatum van de kinderen.
2. Lever het bewijs dat minstens één van de gezinsleden in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister is ingeschreven door een kopie (recto/verso) van de identiteitskaart, de verblijfsvergunning, enz. toe te voegen.
3. Een attest van gezinssamenstelling of een uittreksel uit het bevolkingsregister die door een gemeentebestuur of een openbare instantie worden uitgereikt.
4. Ten slotte, vergeet niet om de bewijzen mee te sturen van de voorrangspunten die in punt 7 van het inschrijfformulier aan bod komen.
|
| |
Naar waar het inschrijfformulier verzenden? |
| |
Eens het formulier ingevuld en ondertekend is, kunt u ofwel het overhandigen aan de Moderne Woning tegen ontvangstsbewijs, ofwel het verzenden per aangetekende zending. De Moderne Woning wordt dan uw referentiemaatschappij. Als u het wenst, kunt u tegelijkertijd andere maatschappijen aanstrepen en de Moderne Woning zal u bij hen inschrijven. Zij worden maatschappijen in tweede lijn genoemd. |
| |
Hoelang duurt het om uw inschrijving te bekrachtigen? |
| |
De referentiemaatschappij beschikt over 50 dagen om uw dossier te behandelen. Dat betekent dat u maximaal 50 dagen zult moeten wachten vooraleer uw aanvraag van een sociale woning wordt overgemaakt aan de sociaal assistent. Wanneer de sociaal assistent uw aanvraag in handen heeft gekregen, zal hij de verstrekte inlichtingen controleren, uw aanvraag bekrachtigen als ze volledig is. Als er stukken ontbreken in uw dossier en als u aanvullende inlichtingen worden gevraagd, zult u nog 65 dagen moeten wachten voor de bekrachtiging van uw vraag. Merk eveneens op dat een maatschappij in tweede lijn 1 maand heeft om uw kandidatuur te weigeren. Na de behandeling van uw dossier, zult u een zending per post en uw registratiefiche ontvangen. |
| |
Hoelang is de inschrijving geldig? |
| |
Zolang u ingeschreven bent, wordt uw aanvraag van sociale woning in aanmerking genomen. Om de 2 jaar, zal uw referentiemaatschappij met u contact opnemen teneinde uw inschrijving schriftelijk te bevestigen. U beschikt dan over 3 maanden om aan deze bevestigingsvraag te voldoen.Als u niet binnen deze termijn reageert, zal uw inschrijving geannuleerd worden. Uw kandidatuur zal dan ongedaan gemaakt worden bij alle OVM (referentiemaatschappijen in tweede lijn) die u vooraf gekozen had. |
| |
Waar is de inschrijving geldig? |
| |
U kunt zonder beperkingen een sociale woning aanvragen in de 19 Brusselse gemeenten van uw keuze.
Om uw kansen te verhogen om een huisvesting te vinden, raden wij u aan uw aanvraag in zo veel mogelijk gemeenten en OVM in te dienen.
Opgelet! Kies goed bij welke OVM u zich inschrijft: de handtekening onder een huurovereenkomst bij één van hen, het weigeren van een huisvesting of nog het niet antwoorden op een huisvestingsvoorstel hebben (behalve bij overmacht) de schrapping van uw kandidatuur bij al de maatschappijen waarbij u was ingeschreven tot gevolg. Wees dus voorzichtig. Daar staat tegenover dat u op elk moment het aantal gemeenten kunt beperken, behalve als een OVM met de toewijzingsprocedure van een huisvesting is begonnen.
|
| |
In welke gevallen kan uw kandidatuur ongedaan/geschrapt worden ? |
| |
Bepaalde situaties kunnen leiden tot schrapping van uw inschrijving. Bijvoorbeeld: · Als u uw inschrijving niet binnen de 3 maanden na de aanvraag tot vernieuwing vernieuwt. · Als u niet meer aan de toelatingsvoorwaarden voldoet (inkomsten, samenstelling van het gezin, enz). · Als u niet binnen de 2 maanden aan uw referentiemaatschappij elke verandering van gezinssamenstelling of woonplaats meedeelt. · Als u een valse verklaring toezendt, als u een voorwaarde verdoezelt die u van de toewijzing van een sociale huisvesting uitsluit of als u bedrog pleegt om van een prioriteitstitel te genieten. Opgelet! Sinds 1 januari 2015, moet elke beslissing tot schrapping u binnen de 30 werkdagen door de OVM die de schrapping uitvoert worden meegedeeld en dit per aangetekende zending. Op dat ogenblik kunt u zich gedurende 6 maanden niet meer in een OVM van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest inschrijven .U kunt daarentegen een klachtenprocedure opstarten. Weet ook dat als uw sociaal assistent daarmee akkoord gaat de OVM kan afzien van de schrapping van uw inschrijving.
|
| | | |